حالا شما وارد گام اشخاص شدید و در این گام باید اطلاعات تمامی اف

موسسات غیر تجاری چیست؟

تشکل، انجمن و موسسات غیرتجارتی نوعی از شخصیت‌های حقوقی هستند که برای مقاصد غیرتجارتی از قبیل امور هنری، فرهنگی، خدماتی، آموزشی یا امور خیریه و امثال آن شکل می‌گیرد، تمام این فعالیت‌ها می‌تواند شامل سود برای اعضا باشد یا نباشد.

معمولا برای تشکیل این شحصیت‌های حقوقی سازمان یا ارگان خاصی ارائه مجوز می‌کند. در نتیجه علاوه‌بر مواردی که در قانون تجارت به آن اشاره شده شرایط و نحوه ثبت این موسسات بر پایه دستورالعمل‌های مرجع صادرکننده مجوز مشخص می‌شود، که هرکدام را می‌توانید در صفحه مربوط به خودشان بخوانید، در کل همگی موسسات غیرتجاری می‌بایست اوراق مربوط به خود که شامل اساسنامه، تقاضانامه و صورتجلسه را تهیه کنند.

نکته: موسسات می‌توانند دارای سرمایه یا دارایی باشند و یا هیچ‌کدام را نداشته باشند. در نتیجه حداقل سرمایه در موسسات 0 ریال است.

نکته: موسسات می‌توانند به صورت تک مدیر عاملی ثبت شوند در نتیجه تنها شخصیت حقوقی که می‌تواند از یک نفر تشکیل شود همین موسسات هستند.

مراحل ثبت اینترنتی موسسات غیرتجاری

جهت ثبت موسسات خود نیاز است به صورت اینترتی وارد سایت اداره ثبت شرکت‌ها و موسسات غیرتجاری شوید و طبق راهنمایی‌های ذیل درخواست خود را ثبت نهایی کنید.

پس از ورود به سایت اداره ثبت شرکت‌ها و موسسات غیرتجاری طبق تصویر بالا بر روی گزینه پذیرش درخواست تاسیس شخصیت حقوقی کلیک کنید.

در مرحله بعدی  طبق تصویر بالا بر روی نوع شخصیت حقوقی کلیک کرد.

حالا طبق تصویر بالا از منویی که باز شده گزینه موسسه غیرتجاری را انتخاب کرده و روی دکمه ادامه کلیک کنید.

حالا شما وارد گام اول شدید. اینجا باید اطلاعاتی ازقبیل نوع موسسه (که غالبا باید عمومی انتخاب شود.) اطلاعات متقاضی یعنی کسی که این ثبت‌نام را انجام می‌دهد و کسی که قرار است در نهایت برای امضاء دفاتر به اداره ثبت مراجعه کند و همچنین محل مورد نظری که قرار است موسسه  خود را آن‌جا ثبت کنید، در این قسمت مشخص می‌کنید. بعد از این که همه فیلدهای را پر کردید تصویر امنیتی را در کادر مربوطه وارد کنید و روی دکمه گام بعد کلیک کنید (طبق تصویر پایین) و وارد گام بعد شوید.

حالا شما وارد گام نام‌های درخواستی شدید (طبق تصویر بالا) در این گام شما باید 5 تا اسم طبق اولویت برای موسسه خود انتخاب کنید. توجه داشته باشید از به هیچ‌وجه از عنوان موسسه در اسامی استفاده نکنید و اسامی که انتخاب می‌کنید باید حداقل 3 سیلاب فارسی باشد. در ضمن نسبت به فعالیت‌تان می‌توانید از عنوانی چون حقوقی، فرهنگی، هنری، انجمن، خدماتی و غیره استفاده کنید. ولی توجه داشته باشید که این عناوین جزو سیلاب‌ها به حساب نمی‌آید، پس از تکمیل این قسمت و انتخاب اسامی (طبق تصویر پایین) روی دکمه گام بعدی کلیک کنید.

حالا شما وارد گام موضوع فعالیت شدید، در این گام شما می‌توانید مدت فعالیت موسسه خود و نوع فعالیت خود را مشخص کنید، پس از مشخص کردن مدت فعالیت روی دکمه افزودن موضوع فعالیت (طبق تصویر بالا) کلیک کنید و وارد صفحه زمینه فعالیت شوید. (طبق تصویر پایین)

در این قسمت (طبق تصویر بالا) 8 فیلد وجود دارد که ما فقط با منوهایی که ستاره‌دار هستند کار داریم یعنی مدت فعالیت، وضعیت مجوز و شرح فعالیت. (در صورتی که موضوع فعالیت شما مجوزی می‌باشد می‌بایست اطلاعات مجوز را نیر در فیلدهای مربوطه وارد کنید.) پس از تکمیل فیلدهای ستاره‌دار (طبق تصویر پایین) بر روی دکمه ثبت اطلاعات کلیک کنید.

حالا مجدد وارد گام موضوع فعالیت می‌شوید و می‌توانید با کلیک بر روی دکمه گام بعدی وارد گام بعدی شوید. در نظر داشته باشید در این صفحه می‌توانید با کلیک بر روی موضوع‌هایی که نیاز به اخذ مجوز دارند لیست تمامی موضوع فعالیت‌هایی که پیش از ثبت نیاز به اخذ مجوز دارند را مشاهده کنید.

همانطور که در تصویر بالا می‌بینید شما وارد گام اطلاعات مرکز اصلی موسسه شدید. این‌جا اطلاعات تماس و آدرس دفتر مرکزی موسسه خود را باید وارد کنید. در این گام هم تنها تکمیل فیلدهای ستاره‌دار اجباری است. توجه داشته باشید که نشانی مرکز اصلی با وارد کردن کد پستی و بازخوانی آن از بانک اطلاعاتی اداره پست قابل انجام است. به این صورت که شما ابتدا فیلد تصویر امنیتی و سپس فیلد کدپستی را تکمیل می‌کنید و سپس با زدن دکمه دریافت نشانی کد پستی از اداره پست آدرس را فراخوانی کنید، اگر کد پستی را درست وارد کنید طبق تصویر زیر آدرس به طور اتوماتیک در فیلد نشانی مرکز اصلی وارد می‌شود و می‌توانید به گام بعدی بروید، اما اگر بعد از زدن دکمه دریافت نشانی کدپستی از اداره پست با خطا مواجه شدید با مراجعه حضوری به اداره پست منطقه یا سایت گواهی پستی که لینک آن در این صفحه زیر نشانی مرکز اصلی وجود دارد (طبق تصویر پایین) اقدام به اخذ کدپستی صحیح آدرس موسسه خود کنید.

در این گام که مربوط به سرمایه یا دارایی موسسه شماست، شما می‌بایست اطلاعات مربوط به آن را در این قسمت وارد کنید، سرمایه و دارایی در موسسات معمولا به صورت سرمایه نقدی است پس در فیلد نوع سرمایه گزینه سرمایه نقدی را انتخاب می‌کنید. (طبق تصویر پایین)

و سپس فیلدهای از تاریخ و ارزش سرمایه به ریال را پر کنید (طبق تصویر پایین) و دکمه ثبت سرمایه را بزنید و سپس با کلیک رو دکمه گام بعدی به گام بعدی برید. لازم به ذکر است در صورت نیاز، موسسه می‌تواند فاقد سرمایه و دارایی باشد و می‌توان بدون پر کردن فیلدهای موجود در این گام، وارد گام بعدی شوید.

حالا شما وارد گام اشخاص شدید و در این گام باید اطلاعات تمامی افراد اعم از حقیقی و حقوقی که در موسسه حضور دارند اعم از شرکاء اعضاء هیئت مدیره و در صورت وجود بازرسین را در این قسمت وارد کنید. برای این کار با زدن دکمه افزودن شخص جدید اطلاعات مربوط به هر فرد (شامل اطلاعات شناسایی و آدرس) را تک به تک وارد کنید و ثبت دکمه ثبت اطلاعات را بزنید تا فرد به لیست اشخاص اضافه گردد. طبق تصویر پایین، برای عدم مغایرت اطلاعات بهتر است اطلاعات هر شخص را از روی مدارک شناسایی آن فرد وارد کنید چون در صورت مغایرت با اطلاعات هویتی امکان رد کردن این گام وجود ندارد.
لازم به ذکر است برای افزودن فرد جدید همین مراحل را مجدد طی کنید.

پس از افزوده شدن اشخاص به لیست اشخاص طبق تصویر بالا با زدن دکمه گام بعدی وارد گام بعدی شوید.

در این گام طبق تصویر بالا شما می‌بایست سمت و مدت تصدی تمام اشخاصی که در گام قبلی وارد کردید را مشخص نمیاید.
در این صفحه تمامی فیلدها دارای ستاره می‌باشد و تکمیل آن‌ها الزامی است ابتدا در فیلد شرح دارندگان حق امضا رو طبق این نمونه ((کلیه اسناد و اوراق بهادار و تعهدآور شرکت و اوراق عادی و اداری با امضاء ………… منفردأ/متفقا به همراه مهر شرکت دارای اعتبار می‌باشد.)) پر کنید طبق تصویر پایین سپس شما با کلیک روی فیلد اشخاص لیست افرادی که در گام قبلی وارد کردید رو مشاهده می‌کنید و با انتخاب هر شخص می‌توانید سمت آن فرد را از فیلد نوع سمت انتخاب کنید و سپس مدت تصدی و تاریخ شروع سمت و وضعیت حق امضا را نیز مشخص کنید و مشخص کنید این فرد خارج از شرکاء هست یا خیر پس از تکمیل تمام فیلدها بر روی ثبت سمت شخص کلیک کنید تا فرد به لیست اضافه می‌شود.

همین مراحل را برای تک‌تک افراد موجود در فیلد اشخاص انجام دهید، در نظر داشته باشید اگر شخصی هم عضو هیئت مدیره می‌باشد هم از شرکاء می‌باشد می‌بایست 2بار معرفی شود. یک‌بار به عنوان عضو یک‌بار به عنوان سهامدار (شرکاء) سپس طبق تصویر پایین روی دکمه گام بعدی کلیک کنید و وارد گام بعدی شوید.

همین مراحل را برای تک‌تک افراد موجود در فیلد اشخاص انجام دهید، در نظر داشته باشید اگر شخصی هم عضو هیئت مدیره می‌باشد. هم از شرکاء می‌باشد می‌بایست 2بار معرفی شود. یک‌بار به عنوان عضو یک‌بار به عنوان سهامدار (شرکاء) سپس طبق تصویر پایین روی دکمه گام بعدی کلیک کنید و وارد گام بعدی شوید.

حالا شما وارد گام سرمایه اشخاص شدید در این گام باید سرمایه اشخاصی که در موسسه دارای سهم‌الشرکه هستند و میزان سرمایه آن شخص را مشخص کنید. طبق تصویر بالا روی فیلد اشخاص کلیک کرده و لیست افرادی که در گام قبلی به عنوان سهام دار انتخاب کردید مشاهده می‌کنید. (طبق تصویر پایین) هر فرد را یک‌بار انتخاب کرده و با پرکردن فیلدهای ستاره‌دار روی دکمه ثبت سرمایه شخص و شخص را به لیست اضافه کنید. توجه داشته باشید که مجموع سهم‌الشرکه افراد نباید از سرمایه شرکت بیشتر باشد سپس روی گام بعد کلیک کنید و به گام بعدی بروید.

گام ارتباط بین اشخاص طبق تصویر بالا در صورتی لازم به تکمیل کردن دارد که یا وکیل شخص در جلسه حضور داشته باشد یا شرکا شخصیت حقوقی باشند و نماینده حقوقی معرفی کرده باشند. پس از این گام عبور می‌کنیم.

این گام مربوط به معرفی شعب موسسه است و فقط در صورتی تکمیل می‌شود که موسسه هنگام ثبت همزمان بخواهد شعبه هم ثبت کند. پس از این گام هم بدون تکمیل فیلدها عبور می‌کنیم.

در این گام می‌بایست متن صورتجلسه را پس از تکمیل در این فرم قرارداده و بر روی دکمه گام بعدی کلیک کرده و وارد گام بعدی شوید.

در این گام باید تقاضانامه موسسه را وارد فرم مربوطه کنید پس از تکمیل تقاضانامه حالا می‌توانید با کلیک روی دکمه گام بعدی وارد گام بعد شوید.

در این گام می‌بایست اساسنامه موسسه را در فرم وارد نمایید. توجه داشته باشید تمام موسساتی که جهت ثبت نیاز به اخذ مجوز دارند، مرجع صدور مجوز اساسنامه را در اختیار شما قرار می‌دهد در نتیجه شما همون اساسنامه‌ای که مرجع صدور مجوز به شما داده است را وارد این فرم نمایید، پس از تکمیل این فرم روی دکمه گام بعدی کلیک کنید و وارد مرحله بعدی شوید.

در این گام خلاصه‌ای از تمام اطلاعاتی که در طی تمام مراحل وارد کردید را به صورت خلاصه می‌توانید مشاهده کنید. طبق تصویر بالا پس از چک این گام با اطلاعات خود روی گام بعدی کلیک کنید و وارد گام آخر شوید.

در این گام می‌توانید تمام مدارک مورد نیاز که باید پس از تعیین نام برای ادراه ثبت شرکت‌ها پست کنید، مشخص شده، پس از یاداشت شماره پیگیری می‌توانید با زدن تیک تائید مدارک مورد نیاز و دکمه پذیرش نهایی پرونده خود را جهت کارشناسی در سایت بارگذاری کنید.

پس از ثبت نهایی بعد از 48 ساعت می‌توانید با مراجعه به قسمت پیگیری درخواست در سایت اداره ثبت شرکت‌ها و وارد کردن شماره پیگیری تعیین نام موسسه خود را پیگیری کنید. به محض این که اسم موسسه تائید شد شما می‌توانید اوراق مربوطه را از سایت پرینت گرفته، امضا کنید و به وسیله پست به اداره ثبت ارسال کنید.