افزایش سرمایه شرکتها

افزایش سرمایه در شرکت‌های سهامی خاص و مسئولیت محدود

تمامی شرکت‌ها و موسسات ثبت شده در اداره ثبت شرکت‌ها و موسسات غیرتجاری ممکن است در هر زمان از فعالیت خود نیاز به افزایش سرمایه ثبتی خود داشته باشند، این افزایش سرمایه ممکن است به خاطر برخورداری از وام و تسهیلات باشه یا شرکت در مناقصات و مزایدات بزرگ یا ورود شریک جدید هریک از دلایل فوق می‌تواند دلیلی باشد بر افزایش سرمایه شرکت شما. حالا این که این افزایش سرمایه به چه صورتی باید به اطلاع اداره ثبت شرکت‌ها برسد را در ادامه براتون توضیح می‌دهیم.

شرکت‌ها و موسسات تغییرات خود را می‌بایست طی صورتجلسه‌ای به اطلاع اداره ثبت شرکت‌ها برسانند، برای افزایش سرمایه شما می‌بایست مجمع عمومی فوق‌العاده تشکیل دهید و طی صورتجلسه‌ای که نمونه آن را در انتهای مطلب براتون گذاشتیم در سامانه ثبت شرکت‌ها به ثبت برسانید.

لازم به ذکر است در شرکت‌های سهامی خاص اکثریت سهامداران و در شرکت‌های مسئولیت محدود اکثریت شرکاء می‌بایست با امضاء صورتجلسات با این افزایش سرمایه موافقت کنند، پس در نتیجه موافقت و یا حضور بیش از نصف سهامداران / شرکاء جهت رسمیت این مجمع الزامی است.

در شرکت‌های مسئولیت محدود و موسسات غیرتجاری هریک از شرکا می‌تواند با پرداخت مبلغ مورد نظر جهت افزایش سرمایه به صندوق شرکت به صورت نقدی افزایش سرمایه را عملی کند در نتیجه امضاء صورتجلسه توسط شرکاء به نشانه تائید کافیست و نیازی به واریزی وجه به حساب شرکت یا هیچ حساب دیگه‌ای نیست.

در شرکت‌های سهامی افزایش سرمایه از یکی از روش‌های ذیل قابل انجام است:

افزایش سرمایه به صورت نقدی

هریک از سهامداران با موافقت مجمع می‌تواند سهام خود را به هر مبلغی که می‌خواهد افزایش دهد منوت بر این که عین مبلغ افزایش یافته در حساب شرکت واریز کند و فیش واریزی به همراه مجمع برای اداره ثبت شرکت‌ها ارسال گردد.

افزایش سرمایه از طریق مطالبات حاصل شده

شرکت‌ها پس از مدتی فعالیت می‌توانند در صورت عدم توانایی در پرداخت سود سهامداران به جای پرداخت سود به سهامداران در صورت موافقت مجمع به سهامداران به میزان طلبشون سهام جدید واگذار کند و این واگذاری سهام جدید موجب افزایش سرمایه شرکت نیز می‌شود.

افزایش سرمایه از طریق واگذاری سهام به سهامداران جدید

شرکت‌های سهامی جهت تامین مالی و یا جلو گیری از ضرردهی می‌توانند با چاپ آگهی در روزنامه کثیرالانتشار به صورت محدود اقدام به فروش سهام قرضه کنند لازم به ذکر است عملی شدن افزایش سرمایه از طریق واگذاری سهام قرضه ملزم به موافقت مجمع می‌باشد.

پس از انجام مراحل بالا می‌توانید با مراجعه به صفحه تغییرات ما آموزش مربوط به ثبت صورتجلسات را مطلاعه کنید و به راحتی اقدام به ثبت افزایش سرمایه خود کنید.

همچنین می‌توانید با تماس با کارشناسان ما صفر تا صد این کارو به ما بسپرید.