خرید و فروش شرکت

شرکت سهامی عام شخصیتی حقوقی است از نوع سهامی که سرمایه آن به صورت سهام تقسیم‌بندی شده و موسسین تنها می‌توانند 20% از سرمایه شرکت را تامین کنند و مابقی 80% سرمایه از طریق فروش سهام به مردم تامین می‌شود و جهت تشکیل حداقل نیازمند 5 نفر عضو و 2 نفر بازرس در ضمن ثبت شرکت سهامی خاص مستلزم اخذ مجوز از بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و سازمان بورس و اوراق بهادار می‌باشد.

مطمنا شما هم جهت ثبت شرکت سهامی عام خود سوال‌های زیادی دارید و می‌خواهید بدانید که کدام نوع شرکت بهتر و مناسب‌ترین گزینه برای فعالیت شما می‌باشد. از این رو در ادامه به تمامی سوال‌هایی که ممکن است شما در مورد شرکت‌های سهامی خاص داشته باشید را به طور کامل خدمت شما توضیح می‌دهیم.

مراحل و مدارک ثبت شرکت سهامی عام

برای ثبت شرکت سهامی عام حداقل چند نفر موسس و چه شرایطی لازم است؟

جهت تشکیل شرکت سهامی عام حداقل 5 نفر موسس 2 نفر بازرس و تامین 100% سرمایه (20% موسسین 80% فروش سهام) نیاز است تا بتوان به طور رسمی فعالیت خود را آغاز کرد.

اعضای هیئت مدیره چه شرایطی باید داشته باشند؟

اعضای هیئت مدیره می‌بایست از مابین موسسین و حداکثر برای مدت 2 سال انتخاب شوند. در ضمن اعضاء هیت مدیره باید:

1- بالای 18 سال سن داشته باشند.
2- سوءپیشینه کیفری نداشته باشند.
3- کارمند دولت نباشند.

وظایف و شرایط بازرسین چیست؟

بازرسین وظیفه نظارت بر فعالیت‌های هیئت مدیره را دارند و به هیچ عنوان نمی‌توانند از اعضاء هیت مدیره و یا با اعضاء هیئت مدیره نسبت فامیلی داشته باشند ولی می‌توانند از سهامداران باشند.

حداقل سرمایه لازم برای ثبت شرکت سهامی عام چقدر است؟

حداقل سرمایه جهت ثبت شرکت سهامی عام 5.000.000 ریال است که این سرمایه مربوط به قانون مصوب سال 1311 می‌باشد.

سرمایه شرکت‌های سهامی عام به چه صورت تامین می‌گردد؟

در شرکت‌های سهامی عام در زمان ثبت 20% از کل سرمایه از طریق موسسین تعهد می‌شود و حداقل 35% به وسیله سهامداران در حساب جاری شرکت در شرف تاسیس بلوکه می‌شود و الباقی از طریق فروش و پذیره‌نویسی سهام به عموم واگذار می‌گردد.

پذیره‌نویسی سهام به چه صورت انجام می‌شود؟

شامل مجموعه اعمال حقوقی که به موجب آن فردی متهعد می‌شود با خرید بخشی از سرمایه در حدود مبلغ آورده در شرکت سهامی عام، شریک خواهند شد. آگهی پذیره‌نویسی علاوه‌بر بانکی که تعهد سهام در آن‌جا صورت می‌گیرد به اطلاع عموم می‌رسد می‌بایست الزاما توسط موسسین در روزنامه‌های کثیرالانتشار نیز چاپ شود.

اوراق تعهد سهام چیست؟

اوراق تعهد سهام در دو نسخه و با درج تاریخ به امضای پذیره‌نویس نماینده قانونی او خواهد رسید، یک نسحه آن نزد بانک و نسخه دیگر به پذیره‌نویس با درج رسید وجه و تائیدیه بانک تحویل می‌گردد.

مسئولیت موسسین در شرکت‌های سهامی عام:

باتوجه به قانون مدنی مواد 273 لایحه قانونی 1347 و ماده 23 لایحه قانونی 1347 موسسین در صورت عدم رعایت مقررات قانونی راجع به تشکیل شرکت مسئولیت دارند و در زمانی که مرجع قانونی حکم بر ابطال شرکت صادر کند، موسسین به شکل تضامنی پاسخگوی ضرر و زیان و خسارت ناشی از ابطال به سهامداران خواهند بود.

موسسین در قبال صفر تا صد امور مربوط به تشکیل و ثبت شرکت مسئولیتی تضامنی خواهند داشت. در ضمن مسئولیت موسسین در خالی مطرح می‌شود که در انجام مراحل مزبور به شخصه دخیل باشند.