images (2)

مراحل اخذ کد اقتصادی جدید چیست؟ (به شیوه الکترونیکی)

1- به سایت سازمان امور مالیاتی مراجعه کنید.

2- گزینه‌ی ثبت نام الکترونیکی کد اقتصادی در منوی سمت راست صفحه را انتخاب و روی گزینه‌ی ورود به سامانه کلیک کنید.

3- گزینه‌ی سامانه‌ی پیش ثبت‌نام کد اقتصادی را از صفحه انتخاب کنید.

4- ورود اطلاعات اولیه‌ی درخواستی در سایت و ذخیره‌ی آن‌ها

5- پس از طی مراحل در صورت صحیح بودن آدرس و کد پستی و اطلاعات مربوطه بعد از مدتی رمز و کد کاربری از سوی امور مالیاتی برای‌تان ارسال می‌شود.

6- پس از دریافت آن (رمز و کد کاربری) مراحل ۱ و ۲ را مجددا تکرار کنید و سپس مرحله‌ی ۷ را انجام دهید.

7- بعد از طی مراحل ۱ و ۲ در پنجره‌ی باز شده بر روی متن سامانه‌ی ثبت‌نام کد اقتصادی کلیک کنید و مطابق اطلاعات خواسته شده و طبق اسناد و مدارک ثبتی آن را تکمیل و ذخیره کنید.

8- در این مرحله که مرحله‌ی پایانی ثبت‌نام کد اقتصادی است در صورتی‌که ایراد خاصی در ورود اطلاعات نباشد کد اقتصادی جدید برای شما صادر می‌شود.

9- برای کسب اطلاع از وضعیت ثبت‌نامی کد اقتصادی خود، هر از گاهی یک‌بار مراحل ۱ و ۲ را انجام دهید با انتخاب گزینه‌ی پیگیری سریع وضعیت ثبت‌نام کد اقتصادی و با وارد کردن رمز و کد کاربری خود از آخرین وضعیت کد اقتصادی مطلع می‌شوید و در صورت وجود اخطار یا اعلام خطا توسط سامانه نسبت به رفع آن اقدام کنید.

جریمه‌ی تخلفات کد اقتصادی

در صورت عدم رعایت مفاد این دستورالعمل از طرف اشخاص ذی‌ربط، وزارت امور اقتصادی و دارایی و سازمان‌های وابسته از ارائه‌ی هرگونه تسهیلات به این اشخاص خودداری می‌کند. عدم صدور صورت‌حساب یا عدم درج کد اقتصادی و همچنین عدم رعایت این دستورالعمل علاوه‌بر بی‌اعتباری دفاتر مربوطه از حیث مالیاتی و جرایم مندرج در ماده‌ی ۸ قانون تعزیرات حکومتی، مشمول جرایم زیر می‌شود.

برای بار اول جریمه‌ای معادل ۲ برابر مبلغ مورد معامله

برای بار دوم تعطیلی محل کسب یا توقف فعالیت حسب مورد به مدت ۳ ماه

برای بار سوم حبس تعزیری از ۳ ماه تا ۶ ماه برای اشخاص متخلف و در مورد اشخاص حقوقی برای مدیر یا مدیران مسئول ذی‌ربط.

جریمه‌ی استفاده از کد اقتصادی دیگران

طبق تبصره‌ی ۱ ماده‌ی ۱۶۹ مکرر قانون مالیات‌های مستقیم، استفاده‌کنندگان از کد اقتصادی دیگران نسبت به مالیات بر درآمد و همچنین جرایم موضوع این ماده با اشخاصی که کد اقتصادی آنان مورد استفاده قرارگرفته است مسئولیت تضامنی خواهند داشت (تمامی مسئولیت این سواستفاده بعهده طرفین خواهد بود.)