شرکت سهامی خاص شخصیت حقوقی است از نوع سهامی که میزان سرمایه آن به صورت سهام‌های بانام و بی‌نام تقسیم می‌شود در نظر داشته باشید این سهام قابل خرید و فروش در بورس اوراق بهادار نیست ولی قابل افزایش و انتقال به غیر می‌باشد. درضمن هریک از سهامداران به مقدار اسمی سهام خود مسئول هستند. نکته قابل توجه در مورد شرکت‌های سهامی خاص این است که حداقل جهت تشکیل این شرکت 3 نفر سهامدار (عضو هیئت مدیره) و 2 نفر بازرس نیاز است.

چندتا نکته مهم:

اعضای هیئت مدیره نباید کارمند دولت باشند و نباید سوءپیشینه کیفری داشته باشند همچنین بازرسین نباید تشابه فامیلی با سهامداران داشته باشند در نظر داشته باشید که حداقل سرمایه در شرکت‌های سهامی خاص 1.000.000 ریال است که در ابتدای ثبت باید 35% از سرمایه اعلام شده در حسابی که به نام شرکت می‌باشد بلوکه کنند درضمن تا زمان صدور شماره ثبت و شناسه ملی شرکت نمی‌توان آن را برداشت کرد.

مراحل اینترنتی ثبت شرکت سهامی خاص

حالا در ادامه مراحل گام به گام ثبت یک شرکت سهامی خاص را در سامانه ثبت شرکت‌ها و موسسات غیرتجاری آموزش می‌دهیم.

اول از همه با کلیک روی اینجا وارد سامانه شوید طبق تصویر پایین شما وارد صفحه اصلی شدید با کلیک روی پذیرش درخواست تاسیس شخصیت حقوقی منویی با عنوان نوع شخصیت حقوقی در پایین ظاهر می‌شود.

حالا از این منو سهامی خاص را انتخاب کرده و بر روی دکمه ادامه کلیک کنید تا وارد شوید.

شما وارد گام اول شدید در این گام می‌بایست اطلاعات عمومی شرکت را وارد کنید مثل واحد ثبتی، وضعیت سال مالی، نوع مالکیت و وضعیت شعبه همچنین اطلاعات تماس و آدرس مرکز اصلی شرکت نکته قابل توجه در این گام این است که شما باید کد پستی آدرس را وارد کنید و با زدن دکمه دریافت نشانی کدپستی از اداره پست آدرس را فراخوانی کنید پس حتما از صحت کد پستی خود مطمن باشید. حالا پس از تمکیل تمامی فیلدهای ستاره‌دار طبق تصویر بر روی گام بعدی کلیک کنید و به گام بعدی بروید.

حالا وارد گام اطلاعات متقاضی شدید طبق تصویر پایین  در این گام اطلاعات خود و فردی که جهت امضاء ذیل دفاتر در پایان کار به اداره ثبت مراجعه می‌کند را وارد کنید. پس از تکمیل این گام بر روی دکمه گام بعدی کلیک کنید و به گام بعدی بروید.

شما وارد گام نام‌های درخواستی شدید در این گام می‌بایست 5 اسم بر اساس الویت برای شرکت خود انتخاب کنید. توجه داشته باشید که اسامی انتخابی باید سه سیلاب و فارسی باشد. پس از انتخاب هر 5 اسم طبق تصویر پایین  روی دکمه گام بعدی کلیک کرده و به گام بعدی بروید.

در این گام شما می‌بایست موضوع فعالیت شرکت خود را مشخص کنید توجه داشته برخی از موضوع فعالیت‌ها نیاز به اخذ مجوز دارد که لیست این موضوعات در بالای این صفحه طبق تصویر پایین وجود دارد، از منوی گروه‌های فعالیت، فعالیت‌های عمومی را انتخاب کرده و در فیلد شرح موضوع شرح فعالیت خود را تایپ کرده و روی دکمه ثبت کلیک کنید. (طبق تصویر پایین)

حالا روی دکمه گام بعدی کلیک کنید و به گام بعد بروید (طبق تصویر پایین)

حالا شما وارد گامی شدید که باید سرمایه شرکت را مشخص کنید. (طبق تصویر پایین)

سرمایه = ارزش اسمی هر سهم X تعداد سهام

سرمایه در شرکت‌های سهامی خاص به این صورت محاسبه می‌شود.

1.000.000  ریال = 10.000 ریالی X صد سهم

به عنوان مثال اگر سرمایه شرکت شما 1.000.000 ریال باشد، سرمایه شرکت شما تشکیل می‌شود از 100 سهم 10.000 ریالی در نتیجه سرمایه می‌شود.

حالا شما هر سرمایه‌ای را که در نظر دارید می‌توانید با همین فرمول محاسبه کنید فقط به این نکته توجه کنید که تا جایی که می‌توانید تعداد سهام را رند انتخاب کنید تا در تقسیم سهم بین سهامداران با مشکل مواجه نشوید، لازم به ذکر است جهت تسهیل انتقال سهام در آینده بهتر است نوع سهام را بانام عادی انتخاب کند، حالا طبق تصویر پایین فیلدهای ستاره‌دار را پر کنید و روی دکمه ثبت کلیک کنید و سپس روی دکمه گام بعدی کلیک کنید و به گام بعدی بروید.

حالا وارد گام اشخاص/ مدیران شدید این صفحه دارای 4 بخش اصلی است که در بخش اول اطلاعات مربوط به تعداد اعضای هیئت مدیره و تاریخ و ساعت تشیکل جلسات هیئت مدیره و موسسین را وارد کنید طبق تصویر پایین در نظر داشته باشید تعداد اعضای هیئت مدیره حداقل باید 3 نفر باشد و بازرسین جزو شمارش تعداد اعضا محسوب نمی‌شود پس از تکمیل بخش اول طبق تصویر پایین بروید سراغ بخش دوم.

در بخش دوم که با عنوان مشخصات اشخاص به چشم می‌خورد می‌بایست اطلاعات فردی هر شخص که شامل اطلاعات شناسایی و وضعیت سهام و سمت شخص در جلسه مشخص می‌شود (طبق تصویر پایین) بعد از این‌که وضعیت سهام را روی دارد قرار دهید فیلد سهام در بخش سوم به گزینه‌ها اضافه می‌شود برای انتخاب سمت در هیئت رئیسه به نکته‌ای که در بالای این گزینه به چشم می‌خورد توجه کنید.

در بخش بعدی سمت در هیئت مدیره و تاریخ شروع و پایان تصدی مشخص کنید (طبق تصویر پایین) (در نظر داشته باشید مدت تصدی اعضاء هیئت مدیره در شرکت‌های سهامی خاص دو سال تقویمی و بازرسین یک سال مالی است.)

 حالا سهام هر شخص را در قسمت سهام مشخص کنید. حال بر روی دکمه ثبت کلیک کنید. برای همه افراد از جمله بازرسین تک به تک این مراحل را دوباره انجام بدهید. (طبق تصویر پایین)

پس از ورود اطلاعات همه اعضا و بازرسین حالا در بخش چهارم اطلاعات مربوط به حق امضاء را تکمیل کنید و سپس روی دکمه گام بعدی کلیک کرده و وارد گام بعدی شوید.

حالا وارد گام انتخاب روزنامه کثیرالانتشار شدید با انتخاب روزنامه کثیرالانتشار و کلیک روی دکمه ثبت بر روی دکمه گام بعدی کلیک کنید و به گام بعدی بروید.

در این گام باید اساسنامه مربوط به شرکت خود را بارگذاری کنید که می‌توانید از اساسنامه‌ای که به طور پیش‌فرض در سایت قراردارد با زدن دکمه دریافت اساسنامه پیشنهادی استفاده کنید. (طبق تصویر پایین)

پس از بارگزاری اساسنامه حالا روی دکمه گام بعدی کلیک کنید. (طبق تصویر پایین)

پس از این گام در گام بعدی طبق اطلاعاتی که وارد کردید نمونه صورتجلسه هیئت مدیره، موسسین و اظهارنامه را مشاهده می‌کنید پس از چک کردن اطلاعات و اطمینان از صحت آن تا گام آخر پیش بروید و بر روی دکمه ارسال نام‌های پیشنهادی و محتوای الکتریکی پرونده‌ها را جهت بررسی نام‌های پیشنهادی برای کارشناس مربوطه ارسال کنید. (طبق تصویر پایین)

حالا شماره پیگیری خود را که حتما برای‌تان پیامک شده را داشته باشید و بعد از گذشت 2 روز مجدد به سایت مراجعه کنید و از قسمت پیگیری درخواست چک کنید که اسامی شما تائید شده یا رد.